96/06/08 - حمل پلنگ ایرانی از مبدا پرتقال به باغ وحش ارم سز

حمل گاسپار پلنگ نر ایرانی باغ وحش لیسبون پرتقال

 توسط شرکت ترابری بین المللی تهران  به باغ وحش ارم سبز انجام شد

این اولین ورود یک حیوان بومی به کشور است، پلنگ ایرانی که چند نسل پیش از کشور خارج شده بود با حمایت مسئولان کشوری و باغ وحش ارم سبز ، توسط شرکت ترابری بین المللی تهران  به ایران بازگشته و تحویل قرنتینه باغ وحش ارم سبز شده است.

دامپزشک باغ وحش تهران ضمن تاکید بر اهمیت ژن پلنگ‌های ایرانی این باغ وحش اعلام کرد: تا دو ماه دیگر یک جفت شیر ایرانی به کشور خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، دامپزشک باغ وحش تهران در مراسم ورود گاسپار پلنگ نر ایرانی باغ وحش لیسبون به باغ وحش تهران گفت: باغ وحش تهران حدود ۴ سال تلاش کرده تا استانداردهای بین المللی نگهداری دستکم یک گونه یعنی پلنگ ایرانی را رعایت کند و به این ترتیب توانستیم استانداردهای اروپایی EEP را برای پلنگ بدست بیاوریم و پلنگ‌های ایرانی باغ وحش تهران عضو EEP هستند.

ایمان معماریان افزود: بر این اساس یک پلنگ ایرانی هم به تهران ارسال شده و ما اکنون علاوه بر پلنگ ماده حاضر در باغ وحش یک پلنگ نر ایرانی تازه داریم که ژن آن بسیار مهم است چون پلنگ باغ وحش تهران مستقیما از طبیعت آمده و ژن آن می تواند به جمعیت پلنگ های ایرانی که در باغ وحش ها داریم کمک کند.

وی ادامه داد: امیدواریم همانطور که EEP پلنگ ایرانی را به روسیه ارسال کرد و اکنون پلنگ ایرانی در روسیه با موفقیت به طبیعت بازگشته باغ وحش تهران نیز شرایطش روز به روز و انجام پروژه های حفاظتی در این باغ وحش روز به روز بیشتر شود.

دامپزشک باغ وحش تهران اعلام کرد: اکتبر امسال اولین گروه برای بازدید از باغ وحش تهران و بررسی عضویت کامل آن در اتحادیه باغ وحش های اروپایی EEP به تهران خواهند آمد.

وی در پایان افزود: جایگاه شیرهای ایرانی در باغ وحش تهران نیز تکمیل شده و به زودی شیر ایرانی هم وارد کشور خواهد شد.

ریکا و کیجا، پلنگ های ایرانی باغ وحش تهران ارزشمند ترین پلنگ های ایرانی عضو EEP هستند چراکه برخلاف دیگر پلنگ های عضو این پروژه بین المللی مستقیما از طبیعت آمده اند و محتوای ژنتیکی بسیار ارزشمند و بینظیری دارند. 

ریکا در زمان تولگی بدون مادر پیدا شده بود و در اسارت بزرگ شده است و کیجا نیز یک دستش را در تله شکارچیان غیرقانونی  طبیعت از دست داده است و به همین دلیل هیچ کدام قادر به بازگشت به طبیعت نیستند اما این قابلیت را دارند که سهمی بزرگ در تقویت ذخیره ژنی پلنگ ایرانی در اسارت داشته باشند.

ریکا به دلیل کهولت سن تمایلی به آمیزش با کیجا نشان نمی‌دهد و حتی ممکن است که اسپرم او از کیفیت کافی برای یک تولیدمثل موفق برخوردار نباشد و همین موضوع باعث شده که جدای اسپرم گیری و ذخیره بانک اسپرم ریکا برای آینده، یک پلنگ ایرانی نر دیگر نیز از پرتغال و از باغ وحش لیسبون به ایران بیاید تاشاهد یک جفت گیری طبیعی و موفق بین این پلنگ نر با کیجا باشیم.


روابط عمومی شرکت ترابری بین المللی تهران


          شركت گسترش صنايع معدني كاوه پارس
          
          وزارت راه و شهرسازي
          
          
          
کنترل ناوگان